Kërkimi i mendimeve të fëmijëve për çështje që i prekin mund të jetë i mirë ose i keq. Shumë varet jo vetëm nga vetë lënda, por edhe nga mosha e tyre kronologjike dhe nga lloji i marrëdhënies arsimore në të cilën ndodh kjo.
Prindër më demokratë dhe të pasigurt?
Në dekadat e fundit, janë shfaqur qëndrime më demokratike, më empatike dhe në shumë aspekte më të barabarta arsimore ndërmjet nënave dhe baballarëve. Për më tepër, prindërit gjithnjë e më shumë lexojnë, pyesin, pyesin veten. Dhe se puna e prindërimit është e vështirë, pa siguri dhe e mbushur me një mijë vështirësi e gabime, tashmë dihet mirë. Vlerësohen histori të zhgënjyera dhe të sinqerta për “hijet” e mëmësisë, për pasiguritë apo peripecitë afektive të baballarëve, për vështirësitë e jetës që ndryshojnë. Nga ana tjetër, ai i familjes bërthamore është tashmë modeli mbizotërues, kur gjyshërit janë afër, ata janë larg, me kohë të pjesshme ose shumë të vjetër. Anëtarët e tjerë të familjes mezi marrin pjesë në menaxhimin e përditshëm. Prandaj edhe gjetja e kujdestareve të fëmijëve, aktiviteteve të ndryshme dhe kampeve shkollore është pjesë e stresit të përjetshëm që shumica e prindërve janë të detyruar të vendosin dhe bashkojnë çdo ditë. Në të njëjtën kohë duke u përpjekur për të pasur një jetë pune, shoqërore, shpresojmë edhe dashuri.
Kërkoni mendimin e fëmijëve për çështjet e të rriturve apo që mund të arrijnë?
Kërkimi i mendimeve të fëmijëve mund të jetë veçanërisht kritik në fëmijërinë e hershme. Kur fëmijët janë shumë të vegjël, të kërkosh mendimin e tyre për shumë gjëra mund të jetë një bumerang. Në vend që t’i emërtoni vetë, të vlerësoni “pjekurinë” e tyre të supozuar dhe aftësitë e dëgjimit, rrezikoni t’u jepni atyre një barrë shumë të madhe për moshën e tyre. Një gjë është të stimuloni një fëmijë që të formulojë mendimet e tij për një pyetje proporcionalisht të përshtatshme për moshën e tij. Kjo bëhet, për shembull, kur pyeteni se çfarë ndjejnë ose mendojnë personazhet në një vizatim. Kur doni ta ndihmoni që të shprehë me fjalë arsyet e trishtimit të tij për të ose sulmin e tij të kaluar të zemërimit. Në rrethana të tilla ne po e stimulojmë fëmijën të shprehë mendimet dhe emocionet që ka në mendje në dialog. Ne po e ndihmojmë atë të kuptojë emocionet dhe motivimet pas sjelljeve të tij dhe të njerëzve të tjerë. Dhe është një ushtrim themelor. Është krejt tjetër gjë të kërkosh mendimin e tij për të për çështje që kanë të bëjnë me jetën e të rriturve…
Kërkoni mendimin e fëmijëve që të mos ndiheni autoritar
Ndonjëherë disa prindër mund të kërkojnë mendimin e fëmijëve të tyre në përpjekje për të mos u treguar autoritar, për të shmangur inatet apo skenat, duke shpresuar se përmes dialogut fëmija do të bindë veten për arsyeshmërinë e asaj që duhet bërë. Në këto raste kemi frikë të themi jo, të vendosim kufij dhe rregulla të qarta. Nëse çdo gjë bëhet e negociueshme, e diskutueshme dhe një burim diskutimi, ne përsëri po i bëjmë fëmijët tanë të humbasin rrugën. Këta nuk janë fëmijë adoleshentë me të cilët kufizimet dhe rregullat diskutohen në mënyrë ciklike ndërsa autonomia e tyre rritet. Po flasim për fëmijë që kanë nevojë për kufij të qartë ku mund të mbështeteni. Disa prindër, megjithëse teorikisht ndajnë këtë parim, mund ta gjejnë veten mjaft rezistent ndaj qëndrimit të palëkundur në rolin e tyre edhe kur ka nevojë për të vendosur kufij. Dhe kjo siklet mund t’i shtyjë ata të kërkojnë mendimin e fëmijëve të tyre kur u takon atyre dhe vetëm atyre që të marrin një vendim. Disa mund të kenë pasur prindër tepër autoritarë dhe nuk duan të ndjekin modelin. Të tjerët mund të vijnë nga familje tepër të çorganizuara ose lejuese dhe nuk kanë përvojë se çfarë do të thotë të kesh kufizime.