​Çfarë po bëjnë rusët me grurin e vjedhur ukrainas?

Akuzat kundër forcave ruse për vjedhjen e grurit nga fermerët ukrainas në territoret e pushtuara po bëhen gjithnjë e më të zhurmshme.

Jo vetëm drithërat, por edhe farat e lulediellit si dhe plehra dhe pajisje bujqësore. 

BBC foli me fermerët, analizoi imazhet satelitore dhe hulumtoi të dhënat e gjurmimit në kërkim të provave se ku po shkonte gruri i vjedhur.

Disa dhjetëra kilometra larg vijës së frontit, fermeri ukrainas Dmitro përshkruan se si biznesi që ai kishte bërë për mbi 25 vjet u zhduk në vetëm katër muaj pushtim rus, raporton BBC.

BBC është përpjekur të kontaktojë më shumë se 200 fermerë, toka e të cilëve ndodhet në zonat e Ukrainës që tani kontrollohen nga rusët.

Dmitro – emri i vërtetë i të cilit BBC nuk e zbuloi për ta mbrojtur atë nga hakmarrja e mundshme – ishte një nga të paktët që pranoi të fliste me gazetarët.

“Ata na vodhën grurin. Ata na shkatërruan pronat, na shkatërruan edhe pajisjet”, tha ai.

Ai shton se forcat ruse tani kontrollojnë 80 për qind të dhjetëra mijëra hektarëve të tokës së tij dhe i akuzon ata për vjedhje të grurit në shkallë industriale.

Kamerat e vëzhgimit në një nga lokacionet kanë kapur momentin e mbërritjes së rusëve. Pamjet tregojnë një nga ushtarët duke parë kamerën në një moment dhe duke qëlluar drejt saj, por e humbur.

Janë vjedhur kamionë me drithë, por Dmitro thotë se në disa prej tyre janë instaluar pajisje GPS.

Përmes këtyre të dhënave, BBC mësoi se kamionët udhëtuan në jug drejt Krimesë, e cila u aneksua nga Rusia në vitin 2014 dhe më pas prej andej drejt Rusisë.

Të dhënat GPS tregojnë se kamionët u ndalën pranë një magazine – të identifikuar si një vend shkarkimi dhe magazinimi i grurit – në qytetin Oktyabrskaya të Krimesë.

Pamjet satelitore nga 14 qershori i këtij viti tregojnë një kolonë kamionësh në rrugën ngjitur me magazinë.

Mund të shihet gjithashtu se magazina ndodhet pranë hekurudhës që mund të përdoret për të transportuar grurë ose në Rusi ose në portet në jug të Krimesë. Një shenjë që të kujton Z – një simbol i pushtimit rus – mund të shihet gjithashtu në çatinë e magazinës.

Është e vështirë të gjurmosh dërgesat individuale të grurit të vjedhur, por ka shumë prova që shumica shkojnë në Krime së pari. Imazhet satelitore në dy pika hyrëse – Chonharu dhe Armianska – tregojnë rreshta automjetesh që mund të përdoren për të transportuar grurë dhe mallra të tjera.

Pamjet nga pika e kontrollit Chonhar të marra më 17 qershor tregojnë një kolonë automjetesh më të gjata se 5 kilometra.

Ky nivel i trafikut rrugor drejt Krimesë është i pazakontë, pasi Ukraina nuk ka pasur qasje në zonë që nga aneksimi i gadishullit nga Rusia tetë vjet më parë. Ukraina eksportonte grurë dhe mallra të tjera përmes pikave të tjera.

Një shpjegim i mundshëm për një pjesë të këtij trafiku është se bëhet fjalë për kamionë bosh që kthehen nga territoret e pushtuara pas dorëzimit të pajisjeve për trupat ruse. 

Megjithatë, përgjigja më e qartë është se shumica e këtyre kamionëve transportojnë grurë – ose mallra të ngjashme si farat e lulediellit – të vjedhura nga fermerët ukrainas.

Imazhet satelitore nga qyteti Dzankoi i Krimesë tregojnë kamionë që presin në rrugë pranë një magazine gruri dhe pranë një stacioni treni.

Pamjet tregojnë trenat e mallrave – me llojin e vagonit të përdorur për transportin e grurit dhe mallrave të ngjashme – në stacionin pranë magazinës.

Trafiku hekurudhor nga Dzankoi lidhet me portet e Sevastopolit dhe Kerçit, ku mallrat mund të transportohen më tej në Rusi ose vende të tjera.

Ku shkon gruri ukrainas pas Krimesë?

“Së pari, ata e sjellin grurin e vjedhur në Krimenë e aneksuar, nga ku transportohen në Kerç ose Sevastopol, ku transportohen në anijet ruse dhe drejtohen për në ngushticën e Kerç,” tha Andriy Klimenko, një ekspert në Institutin e Detit të Zi për Studime strategjike në Kiev rreth Krimesë.

“Atje, në atë ngushticë (ndërmjet Rusisë dhe Krimesë), ata transferojnë grurin ukrainas nga anijet e vogla në rimorkiatorë të mëdhenj, ku e përziejnë atë me grurin nga Rusia. Në disa raste lundrojnë në këtë zonë vetëm për të krijuar përshtypjen se po ngarkojnë vetëm drithë ruse”, thekson Klimenko dhe shton se drithi më pas eksportohet me certifikata ruse që thonë se është drithë rus.

Anijet shpesh lundrojnë prej andej për në Siri ose Turqi.

Ministri i Jashtëm turk Mevlut Cavusoglu tha se Turqia kishte hetuar akuzat se gruri i vjedhur ukrainas po eksportohej në Turqi, por se nuk ishte gjetur asnjë provë.

“Siç e kemi parë, portet listojnë portet ruse si pika nisjeje dhe anijet transportojnë mallra me origjinë ruse,” tha ai.

Autoritetet amerikane dhe ukrainase, si dhe raportet e mediave, cituan nëntë anije që besohet se kanë transportuar drithë të vjedhur ukrainas nga Krimea jashtë vendit.

Duke përdorur të dhëna nga Lloyd’s List Intelligence, BBC ka gjurmuar ato anije në udhëtimet e tyre që nga prilli midis Krimesë dhe porteve në Turqi dhe Siri.

Inteligjenca e Lloyd’s List thotë se anijet përdorën ato që ekspertët detarë i përshkruajnë si praktika lundrimi “mashtruese” – fikjen e pajisjeve gjurmuese kur hynin në Detin e Zi ose kur lundronin pranë ngushticës së Kerç pranë Krimesë.

Kur pajisjet gjurmuese do të ndizen përsëri, shumë raportojnë gjithashtu se lundrojnë nën vijën e ujit, që do të thotë se ata ndoshta e kanë ngarkuar ngarkesën gjatë periudhës kur pajisjet gjurmuese nuk funksiononin.

BBC ka hartuar udhëtimet e tre anijeve – Matros Pozinich dhe Sormovsky 48, të cilat janë në pronësi të dy kompanive ruse, dhe Phenicia, e cila është në pronësi të organit qendror shtetëror detar të Sirisë.

BBC u përpoq të kontaktonte me pronarët e këtyre anijeve, të regjistruara në Rusi, me pyetje në lidhje me udhëtimet, por ata nuk morën përgjigje. Ata nuk arritën të kontaktojnë pronarët sirianë.

Pavarësisht nga vrimat në historinë e gjurmimit, imazhet satelitore zbuluan se ku ndodheshin disa nga këto anije.

Pamjet nga Maxara tregojnë se Matros Poziniq ishte në Sevastopol në Krime në mes të majit. Gjatë atij udhëtimi, ai lundroi në ngushticën Kerç, pas së cilës pajisjet e tij gjurmuese nuk funksionuan për pesë ditë. Më pas u shfaq qindra milje në jug në Detin e Zi. Më vonë është filmuar në portin sirian Latakia, por sërish me sistemin e gjurmimit të fikur.

Sipas Konventës së OKB-së për Sigurinë e Jetës në Det (SOLAS), anijet duhet të kenë sisteme gjurmuese të ndezura gjatë gjithë kohës, përveç rasteve kur kjo do të përbënte rrezik për sigurinë e tyre, siç janë piratët.

BBC mori gjithashtu dokumente të hartuara nga autoritetet ruse në territoret e pushtuara, ku renditeshin fermat, gruri i të cilave duhet të transferohej tek ata.

Një hetim i pavarur nga BBC Rusia dhe BBC Ukraine ka treguar se në disa raste, rusët po i detyrojnë fermerët ukrainas të shesin drithë me çmime nën çmimet e tregut dhe të nënshkruajnë dokumente që thonë se drithi është blerë “ligjshëm”.

Dhe ndërsa raportet e hershme kryesisht flisnin për vjedhje të pastër nga forcat ruse, fermerët ukrainas pohojnë se ka pasur një ndryshim në taktika pasi rusët kuptuan se të korrat e ardhshme mund të sabotoheshin nëse nuk paguajnë asgjë tani. 

Fermerët thonë se janë detyruar të pranojnë çmime të ulëta sepse nuk kanë mundësi të tjera dhe duhet të blejnë karburant dhe të paguajnë punëtorët e tyre.

Emilie Pottle, një avokate britanike për të drejtën ndërkombëtare, i tha BBC-së se këto veprime mund të shkelin Konventën e Gjenevës dhe rregullat e Gjykatës Ndërkombëtare Penale për pushtetin në territoret e pushtuara.

BBC ka kontaktuar autoritetet ruse me pyetje në lidhje me akuzat, por ende nuk ka marrë një përgjigje.

Megjithatë, disa zyrtarë në zonat nën pushtimin rus kanë folur më parë hapur për marrjen e grurit ukrainas nga vendet nën kontrollin e tyre.

GAZETA.MK

Story i mëparshëm

Shijojeni jetën me personat e dashur, derisa të keni mundësinë për ta bërë një gjë të tillë

Story i radhës

Marrëveshja ngufatëse e “Zajednicës”, “kalë Troje” e shtetësisë së Kosovës

Të fundit nga